فراخوان

قالب های بخش ادبي
شعر؛ داستان كوتاه؛ مقاله و نوشتارهاي ادبي

فراخوان

قالب های بخش هنري:
خوشنويسي پيرامون خطبه فدك و اسماء حضرت زهرا (سلام الله عليها)
گرافيك در قالب نقاشي، نقاشيخط، تصويرسازي، پوستر، طرح پرچم و كتيبه

فراخوان

جوایز:
110 سکه بهار آزادی
سفر به عتبات و عالیات
و مشهد مقدس

فراخوان

محور های همایش:
شهادت حضرت صديقه كبري(سلام الله علیها)
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و فاطميه
نوروز فاطمي
خطبه فدك
پاسداشت و ضرورت برگزاري عزاداري در ايام فاطميه
ذكر فضائل و مناقب دخت گرامي رسول اكرم(صلی الله و علیه و آله)

بخش هفتم خطبه فدک

797 مرتبه خوانده شده
اَلا، وَقَدْ أَرى اَنْ قَدْ اَخْلَدْتُمْ اِلَى الْخَفْضِ، وَاَبْعَدْتُمْ مَنْ هُوَ اَحَقُّ بِالْبَسْطِ وَالْقَبْضِ، وَخَلَوْتُمْ بِالدَّعَةِ، وَنَجَوْتُمْ بِالضّیقِ مِنَ السَّعَةِ، فَمَجَجْتُمْ ما وَعَبْتُمْ، وَدَسَعْتُمُ الَّذى تَسَوَّغْتُمْ، فَاِنْ تَکْفُرُوا اَنْتُمْ وَمَنْ فِي الْاَرْضِ جَمیعاً فَاِنَّ الله لَغَنِیٌّ حَمیدٌ.
اَلا، وَقَدْ قُلْتُ ما قُلْتُ هذا عَلى مَعْرِفَةٍ مِنّی بِالْخِذْلَةِ الَّتی خامَرْتُکُمْ، وَالْغَدْرَةِ الَّتِی اسْتَشْعَرَتْها قُلُوبُکُمْ، وَلکِنَّها فِيضَةُ النَّفْسِ، وَنَفْثَةُ الْغَیْظِ، وَحَوَزُ الْقَناةِ، وَبَثَّةُ الصَّدْرِ، وَتَقْدِمَةُ الْحُجَّةِ، فَدُونَکُمُوها فَاحْتَقِبُوها دَبِرَةَ الظَّهْرِ، نَقِبَةَ الْخُفِّ، باقِیَةَ الْعارِ، مَوْسُومَةً بِغَضَبِ الْجَبَّارِ وَشَنارِ الْاَبَدِ، مَوْصُولَةً بِنارِ الله الْمُوقَدَةِ الَّتی تَطَّلِعُ عَلَى الْاَفْئِدَةِ.
فَبِعَیْنِ الله ما تَفْعَلُونَ، وَسَیَعْلَمُ الَّذینَ ظَلَمُوا اَىَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ، وَاَنَا اِبْنَةُ نَذیرٍ لَکُمْ بَیْنَ یَدَىْ عَذابٌ شَدیدٌ، فَاعْمَلُوا اِنَّا عامِلُونَ، وَانْتَظِرُوا اِنَّا مُنْتَظِرُونَ.

فأجابها أبوبکر عبدالله بن عثمان، وَقال:

یا بِنْتَ رَسُولِ‏الله! لَقَدْ کانَ اَبُوکِ بِالْمُؤمِنینَ عَطُوفاً کَریماً، رَؤُوفاً رَحیماً، وَعَلَى الْکافِرینَ عَذاباً اَلیماً وَعِقاباً عَظیماً، اِنْ عَزَوْناهُ وَجَدْناهُ اَباکِ دُونَ النِّساءِ، وَاَخا اِلْفِکِ دُونَ الْاَخِلاَّءِ، اثَرَهُ عَلى کُلِّ حَمیمٍ وَساعَدَهُ فِي کُلِّ اَمْرٍ جَسیمِ، لا یُحِبُّکُمْ اِلاَّ سَعیدٌ، وَلا یُبْغِضُکُمْ اِلاَّ شَقِیٌّ بَعیدٌ.
فَاَنْتُمْ عِتْرَةُ رَسُولِ‏ الله الطَّیِّبُونَ، الْخِیَرَةُ الْمُنْتَجَبُونَ، عَلَى الْخَیْرِ اَدِلَّتُنا وَاِلَى الْجَنَّةِ مَسالِکُنا، وَاَنْتِ یا خِیَرَةَ النِّساءِ وَابْنَةَ خَیْرِ الْاَنْبِیاءِ، صادِقَةٌ فِي قَوْلِکِ، سابِقَةٌ فِي وَ فُورِ عَقْلِکِ، غَیْرَ مَرْدُودَةٍ عَنْ حَقِّکِ، وَلا مَصْدُودَةٍ عَنْ صِدْقِکِ.
وَ الله ما عَدَوْتُ رَأْىَ رَسُولِ ‏الله، وَلا عَمِلْتُ اِلاَّ بِاِذْنِهِ، وَالرَّائِدُ لا یَکْذِبُ اَهْلَهُ، وَاِنّی اُشْهِدُ الله وَکَفى بِهِ شَهیداً، اَنّی سَمِعْتُ رَسُولَ‏ الله یَقُولُ: «نَحْنُ مَعاشِرَ الْاَنْبِیاءِ لا نُوَرِّثُ ذَهَباً وَلا فِضَّةًّ، وَلا داراً وَلا عِقاراً، وَاِنَّما نُوَرِّثُ الْکِتابَ وَالْحِکْمَةَ وَالْعِلْمَ وَالنُّبُوَّةَ، وَما کانَ لَنا مِنْ طُعْمَةٍ فَلِوَلِیِّ الْاَمْرِ بَعْدَنا اَنْ یَحْکُمَ فِيهِ بِحُکْمِهِ».


آگاه باشید مى‏ بینم که به تن‏ آسائى جاودانه دل داده، و کسى را که سزاوار زمامدارى بود را دور ساخته‏ اید، با راحت‏ طلبى خلوت کرده، و از تنگناى زندگى به فراخناى آن رسیده‏ اید، در اثر آن آنچه را حفظ کرده بودید را از دهان بیرون ریختید، و آنچه را فروبرده بودید را بازگرداندند، پس بدانید اگر شما و هرکه در زمین است کافر شوید، خداى بزرگ از همگان بى‏ نیاز و ستوده است. آگاه باشید آنچه گفتم با شناخت کاملم بود، به سستى پدید آمده در اخلاق شما، و بى‏ وفائى و نیرنگ ایجاد شده در قلوب شما، و لیکن اینها جوشش دل اندوهگین، و بیرون ریختن خشم و غضب است، و آنچه قابل تحمّلم نیست، و جوشش سینه‏ ام و بیان دلیل و برهان، پس خلافت را بگیرید، ولى بدانید که پشت این شتر خلافت زخم است، و پاى آن سوراخ و تاول‏دار، عار و ننگش باقى و نشان از غضب خدا و ننگ ابدى دارد، و به آتش شعله‏ ور خدا که بر قلب ها احاطه مى‏ یابد متصل است. آنچه مى‏ کنید در برابر چشم بیناى خداوند قرار داشته، و آنانکه ستم کردند به زودى مى‏ دانند که به کدام بازگشت گاهى بازخواهند گشت، و من دختر کسى هستم که شما را از عذاب دردناک الهى که در پیش دارید خبر داد، پس هرچه خواهید بکنید و ما هم کار خود را مى‏ کنیم، و شما منتظر بمانید و ما هم در انتظار بسر مى‏ بریم.

آنگاه ابوبکر پاسخ داد:

اى دختر رسول خدا! پدر تو بر مؤمنین مهربان و بزرگوار و رئوف و رحیم، و بر کافران عذاب دردناک و عقاب بزرگ بود، اگر به نسب او بنگریم وى در میان زنانمان پدر تو، و در میان دوستان برادر شوهر توست، که وى را بر هر دوستى برترى داد، و او نیز در هر کار بزرگى پیامبر را یارى نمود، جز سعادتمندان شما را دوست نمى‏ دارند، و تنها بدکاران شما را دشمن مى‏ شمرند.
پس شما خاندان پیامبر، پاکان برگزیدگان جهان بوده، و ما را به خیر راهنما، و بسوى بهشت رهنمون بودید، و تو اى برترین زنان و دختر برترین پیامبران، در گفتارت صادق، در عقل فراوان پیشقدم بوده، و هرگز از حقت بازداشته نخواهى شد و از گفتار صادقت مانعى ایجاد نخواهد گردید.
و بخدا سوگند از رأى پیامبر قدمى فراتر نگذارده، و جز با اجازه او اقدام نکرده‏ ام، و پیشرو قوم به آنان دروغ نمى‏ گوید، و خدا را گواه مى ‏گیرم که بهترین گواه است، از پیامبر شنیدم که فرمود: «ما گروه پیامبران دینار و درهم و خانه و مزرعه به ارث نمى‏ گذاریم، و تنها کتاب و حکمت و علم و نبوت را به ارث مى‏ نهیم، و آنچه از ما باقى مى‏ ماند در اختیار ولىّ امر بعد از ماست، که هر حکمى که بخواهد در آن بنماید.»
چاپ صفحه ارسال به دوستان